tisdag 3 april 2012

Utbildningsradion

Ytterligare ett tecken på att jag så sakteliga håller på att förvandlas till en tant; jag har skrivit en arg insändare. Eller, nästan i alla fall. Jag skrev ett mail till Utbildningsradions kundtjänst. Roande mig nämligen med att se det första avsnittet av det intressanta, nya programmet Prata Arabiska på ur.play och blev så himla irriterad.

Programledaren intervjuade en doktorand i arabiska, en svensk kvinna och frågade om hon kunde arabiska!! Alltså! Om man är doktorand i arabiska och tidigare i samma program pratat om sitt masterarbete som handlade om arabiska läromedel, så är det väl en förutsättning att man faktiskt kan arabiska. Stackars doktoranden fick förklara detta för programledaren. Jag skämdes.

bildkälla













Bilden kommer från programledarens tidigare UR-program, Rena Rama Arabiskan. Också ett jätteintressant program - i teorin. I praktiken mest en programledare som inte verkade kunna kommunicera tillfredsställande med dem hon intervjuade och mest tycktes vilja lyssna på sin egen röst.

Jag älskar språkprogram, jag gillar UR jättemycket, men de skulle faktiskt kunna anställa lite mer kompetent folk. (Ett hett förslag torde vara min man, hehe.) Nä, men allvarligt någon slags professionalism tycker jag ändå att en programledare för ett samhällsutbildningsprogram måste uppvisa.

Men jag är som sagt en tant. 


Inga kommentarer: