måndag 28 maj 2012

Pocahontas

På veckans att-göra-lista står bland annat att skriva 300 ord om Pocahontas. Ja, Pocahontas Disneyfilmen. Det tillhör tydligen kultur och realia i Engelska, men eftersom jag läser vid ett svenskt universitet måste det såklart ha en genusanalytisk twist. (Jag är extremt less på att allt måste ha en genusanalytisk twist)

Pocahontas kom när jag var 10 år gammal. Den var min least favourite (ett svenskt uttryck för det tack?) av alla Disneyfilmer. Alldeles för allvarlig och dessutom med ett helt oklassiskt sagoslut där paret INTE levde lyckliga i alla sina dagar. Åtminstone inte vad jag vet, för jag vägrar uppföljare. I verkligheten blev ju Pocahontas till och med kär och gift med en annan engelsman! Som också hette John. Mycket förvirrande.


Fast Pocahontas var ju snygg i alla fall och sångerna var ju bra. Efter att ha sett den engelskspråkiga versionen kan jag för övrigt meddela att sånginsatserna på svenska är mycket bättre. Möjligen är jag partisk i och med att den svenska versionen är den jag vant mig vid, men jag tror ändå att jag objektivt kan ha rätt i det här.

För övrigt tror jag att vår lärare är lite kär i Pocahontas...Vår sista uppgift i kursen går nämligen ut på att analysera President Obamas installeringstal MED Pocahontastwist. Jag förstår inte riktigt hur det ska gå till, men den som lever får se.


1 kommentar:

Emma - I was on the moon. With Steve. sa...

Finally! Jag har inte kommit in på din den här bloggen förrän idag.