lördag 14 juli 2012

Coco

Alltså jag måste bara få ta upp det här med Coco Chanel och Paris. Jättemånga bloggare romantiserar nämligen dessa två, amerikanska bloggare i synnerhet låter staden Paris symbolisera hela Europa, nästan så att man tror att Europa och Paris är synonymer. Nu har jag aldrig varit i Paris så jag kan egentligen inte uttala mig om staden överhuvudtaget. Mannen som har varit där påstår att det är en smutsig och osympatisk stad. Min enda erfarenhet är, förutom bloggares romantiserade bild, filmen Amelie från Montmartre som i och för sig är jättefin.

Men Coco Chanel då. Vad är grejen med att romantisera och idolisera HENNE? Ok, företagarkvinna som skapat sitt eget klädmärke, det kan man väl respektera, och kläderna är ju onekligen välkända. Men så rosenskimrande och fantastisk som hon framställs som som PERSON kan jag inte hålla med om att hon var.

En av alla Coco-relaterade bilder man hittar i bloggosfären. Jag tycker det är rätt intressant att ett uttalande om att vara classy (flott, högklassig, elegant) kommer från någon som jobbat som kabaré-artist, haft flera älskare (överlappande varandra) som finansierade hennes företag (borderline prostitution?) samt dessutom haft vissa frågetecken omkring sig för samröre med nazisterna. Inte så classy kan jag tycka...Men så är jag ju inte heller en romantisk bloggerska. Surt. Sa räven om rönnbären?

Inga kommentarer: