torsdag 2 augusti 2012

Lista

Jag fyllde 27 igår och hade en härlig dag av ålderskrisande. Förra året gjorde jag en liten lista på 26 saker att göra innan 27 och jag tänkte nu gå igenom den och se om jag åstadkommit något.

1. Börja lära mig arabiska och kunna ha enklare konversationer.
Nej, har nästan lärt mig alfabetet och kan några småord (mest mat-relaterade) Dock hoppas jag kunna få det här gjort i höst eftersom jag blivit antagen till en nybörjarkurs. (Det var jag ju iofs förra hösten också, men jag hoppade av eftersom den samtidiga tyskan gjorde mig deprimerad och tokig.)
2. Åka slalom eller pulka.
3. Sy en långkjol.
Jag stryker den här punkten, även om det jag sytt inte är en kjol utan någon slags kaftanliknande klänningsgrej.
4. Måla våra möbler (har en bl.a. En byrå som jag planerat att måla de senaste 3-4 åren…)
5. Ha åkt utomlands för tyskstudier eller åtminstone ha en konkret plan med datum och biljett för resa.
Hahahahahahaha! Alltså, nej tack.
6. Måla en skylt till vår ytterdörr.
Ja, alltså nu "målade" jag ju den här, det var inte den jag tänkte mig från början och den hänger inte ens på ytterdörren, men ändå. (Och "måla" inom citationstecken eftersom den ju är så himla enkel.)
7. Skriva i snitt ett blogginlägg varannan dag under kommande listperiod. (1 aug 2011- 1 aug 2012)
Yes! Jag skrev 186 inlägg under perioden (vissa ligger ju dock på min gamla lösenordsskyddade, nedlagda blogg) men hälften av 365 är ju 182,5 så jag klarade det! Hurra, det trodde jag faktiskt inte.
8. Ta de 7,5 poäng jag saknar från tidigare universitetskurser.
Nej, jag bestämde mig för att strunta i dem, utom några viktiga poäng som jag har tenta på i slutet av den här månaden.
9. Behärska mitt humör och svära mindre.
Jag tycker faktiskt att jag klarat mig bra på den här punkten. Svär numera nästan aldrig. Behärska humöret går gaaanska bra, men jag kan jobba mer på det.
10. Göra eventuella läxor direkt och inte vänta till sista stund.
Sisådär i tid. Den senare delen av listperioden (dvs vt) fungerade ganska bra. De gjordes iofs inte direkt-direkt men jag hade (nästan) aldrig panik över att inte hinna.
11. Förbättra min kondition.
Tyvärr inte.
12. Shoppa mindre.
Jag har inte räknat på det här, men jag har definitivt sparat mer pengar så det borde ju betyda att jag shoppat mindre. Även om sparandet till viss del beror på att vi nu är två som delar på hyreskostnader och sådant.
13. Läsa mer böcker. (Säg 12 st som inte är kurslitteratur, vilket känns som pinsamt lite för en bokmal som tidigare läste betydligt mer än så.)
14. Stiga upp tidigt och regelbundet.
15. Hälsa på mina systrar.
Jag hälsade på en av systrarna, men då det var hämta-lämna katt besök inför och efter resa så gills det nog inte.
16. Skriva riktiga pappersbrev.
I alla fall ett riktigt pappersbrev. Alltid något.
17. Bli bättre på att avsluta mina projekt (t.ex. ett halsband jag håller på med och ett par strumpor som inte stickar sig själva.)
Jag har avslutat massor med projekt (bland annat äntligen målat köksväggen) dock har jag inte avslutat de projekt nämna i listan, men jag tycker ändå att jag varit duktig.
18. Tandtråda.
Inte varje dag och superregelbundet, men åtminstone oftare än förut.
19. Åka till Stockholm och ha kul men min man.
Nu var Stockholm iofs en mellanlandning på väg till Canada, men rätt så kul hade vi den dagen vi var där.
20. Inreda lägenheten fint.
Fint är ju subjektivt, och sedan är väl inredningen alltid pågående eftersom det alltid kan bli bättre, men jag trivs i alla fall med vårt hem.
21. Åka till en djurpark och se björnar för att bota min fobi lite.
22. Lära mig ett nytt, utländskt ord varje dag.
Inte aktivt i alla fall...
23. Skriva en positiv-bra grejer-tacksamhetslista varje vecka.
Jag är nöjd med mina fredagslistor.
24. Hitta på fler utomhusaktiviteter.
25. Yoga, yoga, yoga. (Lära mannen hur man gör och tvinga honom att yoga med mig)
Ett tillfälle gills inte.
26. Klaga mindre på mitt utseende. 
Visst har jag fortfarande fuldagar då jag vill gå och gömma mig, men jag klagar nästan aldrig och känner mig faktiskt oftare snygg.


Hm, 14 av 26 är väl sisådär som resultat. Speciellt som vissa punkter är strukna med väldigt god vilja utan att egentligen vara fullständigt uppfyllda. Får försöka bättre nästa år, ny mål-lista publiceras inom kort.

Inga kommentarer: