måndag 26 november 2012

Sju jävligt långa dagar

Av bara farten lånade jag en till e-bok. Unnade mig en pluggfri dag och läste, läste, läste.

Den här boken blev det:

Jag har länge tänkt att jag ska läsa den här, just för att titeln lät spännande. På originalspråket, engelska, heter boken tråkigt nog "This is where I leave you" inte alls lika intresseväckande om du frågar mig.

Jag skulle definiera den här boken med det väldigt politiskt icke-korrekta uttrycket "judehumor" som jag definierar som gränsbrytande humor där man kan skämta om alla tabun som överhuvudtaget finns. (På gott och ont.)

Boken handlar om en man vars pappa nyligen gått bort och nu ska den dysfunktionella familjen under sju dagar samsas i föräldrahemmet för att ta emot kondoleanser. Förutom syskonbråk måste huvudpersonen också tampas med upptäckten att hans fru varit otrogen med hans chef.

Upplagt för livskris.

Den första meningen lyder "'Pappa är död', säger Wendy lite sådär i förbifarten, som om det har hänt förr, som om det händer varje dag." Efter en sådan början måste man liksom fortsätta läsa.

Bortsett från att det enligt min smak är lite väl mycket sexskildringar hade jag stor behållning av den här boken. Läs!

1 kommentar:

BBV sa...

Oh! En massa sexskildringar! Den skall jag läsa!