måndag 1 april 2013

Broccoli

Jag är smått besatt av broccoli. Det är min bästa grönsak. Det skulle jag ha vetat i min ungdom när Morots-Harry frågade mig och min granne om våra favoritgrönsaker när vi väntade på bussen. För er som inte vet det var alltså Morots-Harry min uppväxtsbys största kuf, eller åtminstone en av dem som kämpade om titeln. För det första var han ju vegetarian, vilket i skogen i Norrland är nog så konstigt, plus att han verkade vegetinera endast vitlök av lukten att döma. Utöver det var han också ganska nudistiskt lagd, något som av vissa förklarades som "Stockholmsfasoner" eftersom han bott där. Ja. Hans favoritgrönsak (som tekniskt sett inte är en grönsak!) påstod han i alla fall vara morot "eftersom de är så goda att suga på". Hmm, ja.

Broccoli i alla fall.

Underbara broccoli. Håll i er nu för här kommer mitt broccolitips och en stor anledning till att jag inte kan tänka mig att bo någonstans utan ugn. Nu förstår ni kanske att jag menar att broccoli i ugn skulle vara särdeles bra och det är precis vad jag menar. Frusen broccoli, lägg på plåt med bakplåtspapper in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Krydda med salt eller någon god krydda och njut. Ungefär en miljon gånger godare än när man kokar frusen broccoli och all smak försvinner och konsistensen ofta bara blir bleh!

(Det här tipset funderar förresten också utmärkt på broccoli-morot-blomkålsblandningen som brukar säljas.)

Om man vill äta färsk broccoli har jag ett litet tips för det också. Skär broccoli i lagoma bitar (släng inte bort stammen, skär upp den också!) pressa över en massa citronsaft, salta, peppra, skvätt över lite olivolja och pressa valfritt antal vitlöksklyftor. (Kanske något färre än vad Morots-Harry skulle valt.) Blanda och ät! Gärna tillsammans med fiskrätter.

Inga kommentarer: