söndag 29 september 2013

Leif GW och jag

Jag köpte en fluffig väst från H&Ms barnavdelning. Barnavdelningen alltså! Så mycket fint det finns där - eller tycker jag bara så för att jag umgås med ungar hela dagarna och därför har tagit över deras smak? Haha, vem försöker jag lura? Jag har alltid varit såhär!

I alla fall, ett stycke fluffig väst.



Det kan hända att jag och västen, under den korta tid vi haft tillsammans hunnit utveckla en relation liknande den Leif GW Persson har med sin väst...

Till mitt försvar så kom höstkylan väldigt plötsligt. Och, dessutom, en fluffig väst passar till det mesta.

På tal om Persson, fast som i min gamla högstadielärare, så har jag i veckan fallit till föga och återanvänt hans gamla regler. De är liksom geniala i sin enkelhet. Fem regler som innefattar det mesta.

1. Kom i tid
2. Ha alla grejer med
3. Var tyst
4. Gör bara jobbet
5. Gör språkläxorna

Just den där sista punkten är kanske lite speciell då min gamla lärare hade matte och naturvetenskap men bara innefattade språkläxorna. Jag förstår dock poängen, även om jag som språklärare såklart är rätt partisk i frågan, för det är ju faktiskt språk som behöver nötas in på ett annat sätt än andra ämnen, glosor och sådant ni vet.

När en av eleverna ifrågasatte att jag glömt regeln om att inte slåss hänvisade jag bara till punkt nr. 4. Vattentätt! Förutom, såklart om någon tolkar "var tyst" lite i överkant, då blir det inte mycket språkträning, även om det här går att hänvisa till punkt 4 igen.

1 kommentar:

Hanna sa...

Världen behöver lite mer fluff, i form av västar, plädar, tofflor, djur... allt som är fluffigt!

Gillar att man kan köpa saker på barnavdelningen och betala hälften av vad det skulle ha kostat på damavdelningen, fastän det är EXAKT lika mycket tyg som gått åt.

Riktigt fin var den! =)